Denne gangen var ideen å skrive litt om hvordan jeg framover planlegger å markedsføre mitt nye firma. I brede penselstrøk ville jeg tegne opp utviklingen fra den gangen jeg startet opp på 80-tallet, og fram til i dag. Så var planen å trekke fram noen likheter, for så å drodle litt rundt sosiale medier og hva det har ført til. Til slutt var tanken å konkludere med at dagens mediebildet var utfordrende for en liten bedrift som min, men at det samtidig aldri før har vært så mange muligheter til å få markedsført sine produkter.
Etter hvert som jeg begynte å skrive ble jeg usikker. For skal jeg være ærlig så stiller jeg spørsmål ved denne kraften de sosiale medier blir tildelt i dagens samfunn. Satt på spissen blir det presentert som tidens løsen for det meste, og død og begravelse over de som ikke går 100 % inn. For all del, det er mange firmaer som ikke kunne være det for uten, og som i tillegg tjener fett på det. Men for et lite firma som mitt, og for meg, er det nødvendigvis rett strategi?
Jeg ser det over alt og jeg er tidvis selv også en del av det. Vi står der med mobilen og skroller oss raskt nedover feeden. Vi vil bli underhold og tidvis få bekreftelse på den vi er. Så vi gir noen likes på det vi har sett, og skriver kanskje en kjapp kommentar tilbake. Hele tiden videre i et ønske om å komme ajour. Så kan det gå noen minutter, eller timer, før det igjen blinker på mobilen og vi er atter tilbake i hamsterhjulet.
Gjennom året slenger vi ut tusenvis av likes, og skriver bøttevis med kommentarer. Og det er da jeg lurer på hvilken verdi disse klikken har på den andre siden? Den andre siden er i dette tilfelle meg og min lille bedrift. For jeg bruker tid og penger på dette, fordi jeg ønsker å få noe ut av det. Men når alle er så flyktige, og mengden er så stor, hva betyr det egentlig når noen stopper opp et mikrosekund og gir innlegget mitt et likes? Er det bare som et spill, der vi markerer hvem vi er, for å få noe oppmerksomhet tilbake? Eller fører det til noe mer ut over å generere penger til multinasjonale selskap som f.eks Facebook?

Jeg synes dette er et spennende tema, men jeg innser at jeg kan for lite om det til å komme med noe adekvat svar. Det blir i beste fall antakelser. For i de siste 20 årene har jeg vært i en posisjon der kundene stort sett har funnet meg, uten at jeg har behøvd å gjøre så veldig mye for det. Min erfaring er derfor stort sett begrenset til litt annonsering på Google, å sende ut noen nyhets-brev en sjelden gang i blant. I lange perioder gjorde vi ikke det en gang. For vi hadde mer en nok å gjøre.
Men tidene skiftes og det jeg jobber med i dag er noe helt annet enn før. Så derfor bruker jeg både Facebook og Instagram for det det er verdt. Jeg annonserer, skriver innlegg og deltar aktivt på mange flater. Men jeg synes det går tregt og jeg begynner å lurer på om det er verdt innsatsen.
Dette i motsetning til f.eks Facebook. For de er veldig flinke til å gi meg beskjed om alle som har sett innleggene mine, og de forteller meg til stadighet at mine nye innlegg aldri før har gjort det så bra som nå! Gang på gang sier de at det er mer enn 90 % økning, tenk det! Det er rett og slett litt hallelujastemning over de tilbakemeldingene. Men realiteten er noe helt annet. For en ting er at innleggene mine suser over noen tusen skjermer. Men det hjelper fint lite hvis ingen leser det, eller det ikke fører til noen salg.
Det er sikkert mange grunner til at mine innlegg ikke fungerer. Kanskje prøver jeg å selge noe som ingen vil ha, eller kanskje er prisen feil? Jeg vet ikke. Men jeg tror det også har noe å gjøre med at mange begynner å gå lei av den massive kommersialiseringen vi hele tiden blir utsatt for. Det er blitt litt for mange som skal leve av bloggen sin. Eller slike som meg, som skal selge produktene sine gjennom sosiale medier. Det hele har utviklet seg til en endeløs kamp om vår oppmerksomhet der alle midler taes i bruk.
Det er klart at den fighten er jeg nødt til å tape. For jeg har verken resurser eller kompetanse i så måte. Så derfor er det kanskje ikke rart når resultatene uteblir?
Så hvis det er en riktig antakelse, hva kan jeg egentlig gjøre? Jeg har ikke et konkret svar på det heller. Men i en verden der de store bare blir større, og kjøttvekta stadig blir viktigere, så tror jeg god gammeldags nettverksbygging er noe av svaret. Og da snakker jeg ikke om virtuelle nettverk med hundrevis av såkalte venner. Jeg snakker om den store flokken, mennesker av hud og hår. De som kjenner noen som kjenner, og de som gjerne tipser deg om du har en utfordring, eller om det er noe spesielt du vil ha tak i. Dette utelukker hverken Facebook, Instagram eller andre steder, for folk må også finne oss der. Men i stede for kun å lene oss på dem, så kan de være ett av mange ben å stå på.
Så framover vil jeg nok i større grad bruke tiden til å snakke med mennesker, ansikt til ansikt, framfor å tigge etter flere likes. Det er kanskje ikke så effektivt, men da slipper jeg i det minste å lure på hva jeg egentlig holder på med. Hvem vet, kanskje vi snakkes i telefonen en dag? For hvem tenkte du egentlig at skal produsere invitasjonene du trenger til sommeren?
Ha en riktig god helg!
Beste hilsener fra Klaus
Hei Klaus! Jeg har akkurat mottatt egne postkort fra deg. Fine.
Er det mulig å kjøpe egne kalendere hos deg? Jeg tenkte å kjøpe 5 stk. (jeg har allerede kjøpt for 2020, men vil gjerne ha noen selv.)
Hei May Hege!
Hyggelig at du ble fornøyd med kortene. Bildene var kjempefine! Ja, jeg kan også lage kalendere for deg. Bare send meg en e-post så fikser vi det i løpet av noen dager.