Ved bestilling av produkter fra Klaus Hennum Produksjon AS, heretter kalt KHP, gjelder følgende salgs- og leveringsbetingelser:
PRISER / PRISTILBUD
Alle prisene på disse websidene er eksklusive MVA om ikke annet er oppgitt.
Kun skriftlige pristilbud er å regne som gyldig.
Pristilbud er bindende for KHP i 14 dager, regnet fra tilbudets dato.
BESTILLING
Bestilling skal skje skriftlig pr. brev, e-post eller ved bestillingsskjema fra våre nettsider.
Alle bestillinger er bindende.
Ved bestilling må følgende data oppgis:
– Firma/organisasjons navn
– Organisasjonsnummer
– Bestillers navn
– Eventuell kontaktperson
– Levering/fakturaadresse
– Postnummer/sted
– Telefonnummer
BETALING
Privatpersoner: Så fremt ikke annet er avtalt, betales ordre i sin helhet før produksjon iverksettes. I de tilfeller der kreditt kan bli gitt, vil kunden først bli kredittsjekket. Eventuelle avslag på kreditt gis ikke.
Firmaer/organisasjoner/stat/kommune: Kreditt på 10 til 14 dager kan gis under forutsetning av at vi har alle ovennevnte opplysninger tilgjengelig, og at firma/organisasjon ikke har registrert betalingsanmerkninger hos oss, eller i andre offentlige tilgjengelige registre. I de tilfellene der vi mangler nødvendige opplysninger, eller det foreligger betalingsanmerkninger, vil kreditt ikke kunne gis.
I de tilfeller hvor KHP ser det som nødvendig, så fremt annet ikke er avtalt, kan KHP velge å sette i gang produksjon av bestilte varer før betaling er utført uten å melde ifra til kunden om dette.
Ved manglende betaling forbeholder KHP seg retten til å kreve forsinkelsesrenter/purregebyr etter gjeldende satser eller sende saken dirkete til inndrivelse gjennom tredje part (Conta regnskap inkasso).
Varene kan også forskuddsbetales til vår konto 1050.16.30751, eller vi kan sende det ut som postoppkrav (postens gebyr påløper).
KREDITT / FAKTURA
For å få kreditt må du oppgi firmaets organisasjonsnummer, privatpersoner må oppgi personnummer. Vi forbeholder oss retten til å foreta kredittsjekk, å kunne, uten begrunnelse, avslå søknad om kreditt.
Private firmaer/organisasjoner gis som hovedregel 10 dagers kreditt. Stat/kommune gis 14 dagers kreditt.
Ved manglende betaling forbeholder KHP seg retten til å kreve forsinkelsesrenter/purregebyr etter gjeldende satser eller sende saken dirkete til indrivelse gjennom tredje part (Conta regnskapssystem)
PRODUKSJONSTID / LEVERING
Til vanlig er vår produksjonstid mellom en og tre arbeidsdager, alt etter oppdragets størrelse og kompleksitet. I tillegg kommer eventuell frakt.
Ved bestilling vil kunden få en antatt produksjonstid. Dette er et estimat og ingen garanti. I de tilfeller der vi, eller vår distributør, ikke greier å levere produktet innen dette tidsestimatet, kan KHP ikke klandres for dette, eller på noen annen måte stilles økonomisk ansvarlig for følgende av dette.
MENGDE OG KVALITETSAVVIK
Mengdeavikelse med inntil 1 % over eller under bestilt antall kan forekomme.
Ved mengde eller kvalitetsavvik blir verdien av disse bli kreditert ved senere bestilling.
Produkter produsert hos KHP er i stor grad er montert for hånd og enkelte små avvik i utførelsen kan derfor forekomme.
Merk at design som ligger helt ut til ytterkant av produktet (f.eks ringer eller tekst) i enkelte tilfeller kan bli noe usentrert og er ikke grunnlag for reklamasjon.
Trykksakene er produsert digitalt (CMYK). Fargeavvik ved ny-opptrykk kan derfor forekomme.
I de tilfellene der fargegjengivelsen er viktig for kunden, må en ved bestilling gjøre KHP oppmerksom på dette. Vi vil da kunne tilsendt kunden en trykkprøve i posten som viser korrekte farge. Vi forbeholder oss retten til å avvise oppdrag som vi ut i fra vår utstyrspark ikke kan utføre.
Merk at PMS og metall/neonfarger vil kunne avvike fra offsettrykk, da alt trykk hos oss er digitalt (CMYK)
REKLAMASJONER
Kunden er selv ansvarlig for å undersøke mottatte produkter for skade og mangler.
Hvis varen har tydelige transportskader, skal transportfirmaets rutiner for transportskade følges.
Dersom det foreligger skade eller mangler på mottatt vare, må dette reklameres skriftlig, å være KHP ihende innen 14 dager etter at varene er mottatt.
Feil på faktura må sendes skriftlig innen forfall.
ENDRINGER
Endringer på ordre må være KHP i hende innen ordre settes i produksjon.
Hvis endring er KHP i hende etter produksjons start, kommer kostnader med betydning for endringen og bli fakturert kunden i tillegg.
KANSELLERING
Ved kansellering av registrert ordre påløper et gebyr på kr 350,-eks. mva.
Kostnader som er påløpt ordre før kansellering kommer i tillegg til gebyret over.
RETUR
Ønsker privat kunder å returnere kjøpte varer styres dette etter Angrefristlovens bestemmelser. Den gir deg i utgangspunktet 14 dagers ubetinget angrefrist. Men merk at spesiallagde produkter som f.eks «buttons med egne motiv» ikke kan returneres, så sant de ikke har produksjonsfeil eller andre alvorlige mangler. Kjøpsloven gjelder ikke i de tilfeller der produktene er spesialtilpasset som f.eks ovennevnte produkter.
Ved retur av pakker/ordre som kunden selv ikke henter innen Posten sine tidsfrister, vil det påløpe et returgebyr på kr. 100,- i tillegg til returporto. Kunden må i tillegg betale porto for ny utsendelse.
OPPHAVSRETTIGHETER
Kunden er selv ansvarlig for å inneha de eventuelle nødvendige rettigheter til opphavsmaterialet og retten til mangfoldiggjøring av dette.
Materialet skal ikke være i strid med Norsk lov. Ansvar for brudd på opphavsrettigheter og rettigheter for mangfoldiggjøring ligger utelukkende på kunden.
Kunden er ansvarlig for alle kostnader KHP påføres som følge av krenkelse av opphavsrettigheter. Dette inkluderer advokatkostnader/saksomkostninger for å konstatere dette, samt omkostninger som måtte bli tilkjent tredjepart.
FRAKT
I all hovedsak benytter vi Posten Norge som vår distributør. I de tilfellene der varene går ut som pakkepost, vil vi sende ut sporingsdata til kunden så snart sendingen forlater oss.
For levering til kunder i Oslo brukes også bud der det er praktisk. Bestillingen kan om ønskelig også hentes på vårt verksted på Grünerløkka etter nærmere avtale.
Prisen på frakt er avhengig av vekten på produktet og nødvendig emballasje
Hvis du ved mottakelsen oppdager at varen har transportskader, må du ta kontakt og informere Posten/vår distributør om dette umiddelbart. Hvis Posten/vår distributør ikke påtar seg skadeansvaret, må du kontakte oss så raskt som praktisk mulig.
SALGSPANT
KHP har salgspant i de solgte varer til sikkerhet for sitt krav på kjøpesummen med tillegg av omkostninger og renter, jfr. pantelovens §§ 3-14 flg.
PRODUKTANSVAR
Hvis de solgte varer volder skade på ting, og dette skyldes at det ikke byr den sikkerhet som bruker eller allmennhet med rimelighet kunne vente, er Klaus Hennum Produksjon AS erstatningsansvarlig i den utstrekning slikt ansvar i følge av lov 23. desember 1988 nr. 104 om produktansvar. Andre følgeskader erstattes ikke.
TVISTER
Ved tvister mellom kunde og KHP, skal saken anlegges ved KHP’s kontors domstol i Oslo uten hensyn til hvor kjøper bor eller oppholder seg.
FORCE MAJOURE
Dersom gjennomføring av avtalt ordre helt eller delvis hindres, eller i vesentlig grad vanskeliggjøres av forhold som ligger utenfor KHP eller KHP’s levrandører’s kontroll, suspenderes KHP’s plikter i den utstrekning forholdet er relevant, og for så lang tid som forholdet varer. Slike forhold inkluderer, men er ikke begrenset til, streik, lockout, linjefeil hos teleoperatør, strømbrudd, maskin havari, knapphet på transportmidler, alminnelig vareknapphet, beslag, problemer som kan knyttes til naturlige fenomener som lynnedslag (elektriske skader), jordskjelv, flom (vannskader), samt ethvert forhold som vil bli bedømt som force majeure.
Er KHP forhindret fra å levere, eller foreta pliktig omlevering, eller blir en slik leveringsplikt urimelig tyngende som følge av arbeidskonflikt eller enhver annen omstendighet når partene ikke kan råde over den så som brann, krig, mobilisering eller uforutsette militære innkallelser av tilsvarende omfang, rekvisisjon, beslag, valuta restriksjoner, opprør og oppløp, knapphet på transportmidler, alminnelig vareknapphet, innskrenkning i tilførselen av drivkraft, samt mangler ved eller forsinkelser av leveranser fra underleverandører eller produsenter som følge av slike omstendigheter som omhandles i dette punkt, er Klaus Hennum Produksjon AS fritatt for alt annet ansvar enn i reklamasjonstilfeller og kreditere den til den mangelfulle vares tilhørende kjøpesum.
PERSONVERN
Alle personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven. I følge loven må vi be deg godkjenne at vi behandler og oppbevarer opplysninger om deg i vår database. Ved kjøp hos KHP bekrefter du denne godkjenningen. Alle personopplysninger du legger igjen hos oss, eller som vi får kjennskap til når du gjennomfører et kjøp, blir behandlet konfidensielt og vil ikke under noen omstendighet bli videreformidlet til en tredje part uten kundens samtykke.